دانشیارگروه اقتصاد، واحد نراق، دانشگاه آزاد اسلامی، نراق، ایران. Mo.heidarih@iau.ac.ir
10.22075/mmsd.2025.37910.1000
چکیده
سابقه و هدف: سازمانها باید روابط با ذینفعان خود را مدیریت کنند تا منافع زیادی برای هر دو ایجاد شود. در راستای نظریه ذینفعان، گروههای ذینفع، تحت تاثیر رفتار و اقدامات سازمانها قرار میگیرند؛ در حقیقت، بقای سازمان متاثر از توانایی سازمان در تامین نیازهای ذینفعان و شناخت ادراک آنها است. سیاستهای با محوریت مسئولیت اجتماعی، مولفه اصلی در پاسخ به نیازهای اجتماعی است. بنابراین هدف تحقیق، بررسی تاثیر پیادهسازی خطمشیهای مدیریت منابع انسانی با محوریت مسئولیت اجتماعی بر مشروعیت سازمانی است. روش: پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی است و به صورت توصیفی-پیمایشی اجرا میشود. دادهها به روش میدانی و با استفاده از یک پرسشنامه استاندارد جمعآوری شده است. جامعه آماری تحقیق، 25 شرکت چندملیتی در اصفهان بوده و حجم نمونه با استفاده از فرمول معرفیشده برای مدلسازی معادلات ساختاری در سطح اطمینان 95 درصد توسط ۱42 کارشناس مسئولیت اجتماعی شرکت در نظر گرفته شده است. برای تحلیل دادهها از نرمافزار PLS-SEM استفاده شد. همچنین، اهمیت و عملکرد سیاستهای متنوع مسئولیت اجتماعی از طریق پیادهسازی ماتریس اهمیت- عملکرد(IPMA) تحلیل خواهد شد. یافتهها: نشان داد رابطه معنیدار و مثبتی بین مشروعیت سازمانی و اقدامات مسئولیت اجتماعی وجود دارد. لذا ذینفعان، سازمانهایی را حمایت میکنند که تصور کنند اخلاقی هستند و از اصول مسئولیت اجتماعی آنها تبعیت میکنند. مدیریت منابع انسانی با جهتگیری مسئولیت اجتماعی جهت دستیابی به امتیازات مشروعیت بالا، با تنوع، فرصت، عدم تبعیض، کار داوطلبانه و آموزش کارکنان ارتباط دارد. در مقابل، عناصر مسئولیت اجتماعی با سطوح پایینتر اهمیت، مسیرهای روابط، بین مدیران، کارکنان، سلامت، امنیت و سیاستهای منافع اجتماعی خواهد بود. نتیجهگیری: مدیران شرکت باید به معرفی اصول مسئولیت اجتماعی شرکت مرتبط با مدیریت منایع انسانی ادامه دهند تا پذیرش اجتماعی را بهبود و تعهد خود را افزایش دهند، حال آنکه عملکرد سازمانی نیز بهبود خواهد یافت.
حیدری هراتمه, مصطفی . (1404). تاثیر مسؤلیت اجتماعی شرکت بر مشروعیت سازمانی (مدلسازی مدیریتی ماتریس اهمیت- عملکرد). مدلسازی مدیریتی در توسعه پایدار, 1(1), 143-163. doi: 10.22075/mmsd.2025.37910.1000
MLA
حیدری هراتمه, مصطفی . "تاثیر مسؤلیت اجتماعی شرکت بر مشروعیت سازمانی (مدلسازی مدیریتی ماتریس اهمیت- عملکرد)", مدلسازی مدیریتی در توسعه پایدار, 1, 1, 1404, 143-163. doi: 10.22075/mmsd.2025.37910.1000
HARVARD
حیدری هراتمه, مصطفی. (1404). 'تاثیر مسؤلیت اجتماعی شرکت بر مشروعیت سازمانی (مدلسازی مدیریتی ماتریس اهمیت- عملکرد)', مدلسازی مدیریتی در توسعه پایدار, 1(1), pp. 143-163. doi: 10.22075/mmsd.2025.37910.1000
CHICAGO
مصطفی حیدری هراتمه, "تاثیر مسؤلیت اجتماعی شرکت بر مشروعیت سازمانی (مدلسازی مدیریتی ماتریس اهمیت- عملکرد)," مدلسازی مدیریتی در توسعه پایدار, 1 1 (1404): 143-163, doi: 10.22075/mmsd.2025.37910.1000
VANCOUVER
حیدری هراتمه, مصطفی. تاثیر مسؤلیت اجتماعی شرکت بر مشروعیت سازمانی (مدلسازی مدیریتی ماتریس اهمیت- عملکرد). مدلسازی مدیریتی در توسعه پایدار, 1404; 1(1): 143-163. doi: 10.22075/mmsd.2025.37910.1000