مدل‌سازی موانع کار تیمی در بانک‌ها بر اساس مدل ساختاری تفسیری و دیمتل در راستای توسعه پایدار سازمانی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه مدیریت صنعتی، واحد قزوین، دانشگاه آزاد اسلامی، قزوین، ایران. dr_mohtashami@iau.ir

2 گروه مدیریت صنعتی،واحد قزوین،دانشگاه آزاد اسلامی،قزوین،ایران. k.kiany@gmail.com

10.22075/mmsd.2025.38328.1010

چکیده

سابقه و هدف: هدف اصلی این مطالعه مدل‌سازی موانع کار تیمی در بانک‌ها در راستای توسعه پایدار سازمانی می باشد . پژوهش حاضر از نظر هدف از نوع کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، آمیخته(کیفی-کمی) می باشد.
روش: جامعه آماری پژوهش شامل خبرگان صنعت بانکی از روش گلوله برفی به تعداد 50 نفر از مدیران و کارشناسان ستادی و شعب بانک های کشور است. در این پژوهش ابتدا طیفی از موانع کارتیمی از طریق مطالعه میدانی،کتابخانه ای و پژوهش ها و پیشینه های داخلی و خارجی شناسایی و در اختیار خبرگان قرار گرفت و پس از مصاحبه عمیق با آنها، پانزده عامل به عنوان عوامل نهایی شناسایی شدند. سپس با استفاده رویکرد مدلسازی ساختاری تفسیری و مدل دیمتل بر اساس نظرات خبرگان پر اهمیت ترین این عوامل در صنعت بانکی شناخته شدند.
یافته‌ها: یافته های حاصل از این پژوهش نشان داد نشان داد که رهبری نامناسب به عنوان مهمترین عامل مانع کارتیمی در بانک ها شناخته شد و بموازات آن نبود سیستم ارزیابی عملکرد و نداشتن مهارت های کار تیمی که ناشی از عدم آموزش های لازم به کارکنان است از موانع مهم دیگر در کار تیمی است. موانع دیگر نیز بر اساس روش های فوق در سطوح دیگر قرار گرفته و میزان تاثیر گذاری و تاثیر پذیری این عوامل نیز شناخته شد.
نتیجه‌گیری: نتایج حاصل از این تحقیق نشان داد که با توجه به اهمیت ویژه کارتیمی در راستای توسعه پایداری سازمانی با تقویت عوامل تاثیر گذار می توان موجب افزایش هم افزایی و اخذ نتایج عالی تر در کارها برای بانکها شد. لذا با توجه به موانع کارتیمی می بایست در رفع این عوامل کوشید.

کلیدواژه‌ها

موضوعات